Kołowe transportery opancerzone Rosomak w sposób diametralny zmieniły oblicze polskich Wojsk Lądowych. To dzięki nim wyszliśmy wreszcie z ery wszelkiej maści przestarzałych bojowych wozów piechoty, a nasi żołnierze mogli zakosztować cywilizacji. Rosomak jest co prawda polski i z Polski, ale swymi korzeniami sięga Skandynawii, a konkretnie fińskiej Patrii i jej wozów AMV.

1. Zanim powstał Rosomak, czyli jak się to wszystko zaczęło
2.
Modułowość i wiele odmian
3.
W przypadku zakupu transporterów Rosomak Polska zaczęła z wysokiego C
4.
Wersje pojazdów Rosomak
  a. KTO Rosomak wersja bazowa
  b. Rosomak 8x8 XP
  c. KTO Rosomak wersja bojowa
  d. KTO Rosomak wersja bojowa ISAF
  e. KTO Rosomak z obrotnicą
  f. WWO Wilk, czyli Wóz Wsparcia Ogniowego Wilk
  g. Rosomak jako nośnik moździerza M120 Raka
  h. KTO Rosomak-S do przewozu PPK SPIKE
  i. Rosomak jako Wóz ewakuacji medycznej
  j. Wóz ewakuacji medycznej ISAF
  k. Wóz dowodzenia KMO 120 mm
  l. Wóz rozpoznania ogólnowojskowego na KTO Rosomak
  ł. Rosomak WRT - Wóz rozpoznania technicznego
  m. KTO nauka jazdy
  n. KTO 6x6
  o. KTO Rosomak z ZSSW-30
5. Co dalej z KTO Rosomak?
6. Konstrukcja KTO Rosomak. Opis
7.
Podstawowe dane KTO Rosomak w wersji bazowej

KTO Rosomak

Zanim powstał Rosomak, czyli jak się to wszystko zaczęło

Wydawać by się mogło, że zbudowanie czegoś takiego jak kołowy transporter opancerzony nie powinno być problemem dla niemal 40-milionowego kraju. Niestety po transformacji tak się to jakoś potoczyło, że szkoda gadać. Na szczęście w innych krajach toczyło się lepiej, gdyż nikt im komunistycznej kotwicy na szyi nie wieszał, więc nie musieli przez 45 lat upadać, by potem z wielkim mozołem wstawać.

W związku z tym decydenci w Polsce uznali (słusznie lub nie, to już zostawiamy Wam, drodzy czytelnicy, do rozstrzygnięcia), że warto sięgnąć po jakieś rozwiązanie zachodnie. Wybór padł na Finlandię, w której jedną z najważniejszych firm zbrojeniowych jest Patria, produkująca również sporo na rynek cywilny. W portfolio spółki znajdował się modułowy pojazd Patria AMV (Armoured Modular Vehicle), który postanowiono wykorzystać jako bazę dla naszych Rosomaków.

Finowie już dwadzieścia lat temu zainwestowali w niezwykle popularną dziś modułowość, a zamówienie ze strony Polski sprawiło, że Patria stałą się głównym dostawcą kołowych transporterów opancerzonych.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

Modułowość i wiele odmian

Pierwotnie platforma była planowana w aż trzech odmianach bazowych. Najmniejszy miał być kołowy transporter opancerzony 6x6, średnia wersja miała mieć 8 kół napędowych, a największa aż 10. Ostatecznie zrezygnowano z odmiany 10x10, a hitem sprzedażowym stałą się wersja 8x8. Licencyjna produkcja w Polsce wysunęła nas na pierwsze miejsce wśród odbiorców pojazdów bazujących na podwoziu Patria AMV.

W Polsce Patria w pokonanym polu pozostawiła konsorcjum złożone z firm Steyer, Daimler oraz Puch i oferujące pojazdy Pandur II oraz szwajcarską firmę MOWAG oferującą maszyny Piranha IIIC.

By nie było tak kolorowo, to tak, a nie inaczej, skonstruowana umowa uniemożliwiła skuteczną sprzedaż eksportową na dużą polskich Rosomaków a i wersje specjalistyczne, które opracowano i planowano do wdrożenia, nie do końca udało się zrealizować.

W przypadku zakupu transporterów Rosomak Polska zaczęła z wysokiego C

Pierwotne zamówienie, jakie złożono w Wojskowych Zakładach Mechanicznych w Siemianowicach Śląskich, będących obecnie częścią PGZ i odpowiedzialnych za produkcję Rosomaków, zakładało dostawę 690 pojazdów. Obecnie na stanie naszej armii znajduje się ponad 800 pojazdów tego typu w różnych wersjach i odmianach.

Jak widać, kupiliśmy w sumie sporą liczbę pojazdów, ale musimy pamiętać o tym, że są one już z nami kilkanaście lat i wielkimi krokami zbliża się tzw. „Mid Life Upgrade”, czyli modernizacja przeprowadzana w mniej więcej połowie z przewidzianego czasu użytkowania. Trudno dziś określić, czy w obliczu ogłoszonych niedawno wielkich zakupów wystarczy wojsku pieniędzy na zrealizowanie tak dużego przedsięwzięcia. Niejasnym jest również, czy damy rade wykonać taką modernizację siłami własnego przemysłu, a przynajmniej czy będzie taka wola polityczna.

Wersje pojazdów Rosomak

Pojazdy Rosomak przez lata użytkowania doczekały się bardzo dużej liczby odmian specjalistycznych. Część z nich to jedynie propozycje, którymi producent stara się zainteresować polskie siły zbrojne i ewentualna droga do ich produkcji masowej jest bardzo daleka. Poza odmianami wysoko wyspecjalizowanymi Rosomaki są produkowane i dostarczane w dużej liczbie wariantów podstawowych, które od lat stanowią już jeden z filarów naszego transportu kołowego w wojskach zmechanizowanych.

KTO Rosomak wersja bazowa

KTO Rosomak wersja bazowa

Wersja bazowa KTO Rosomak jest swoistym fundamentem, na którym zamawiający może zbudować pojazd skrojony pod własne potrzeby. Dzięki modułowości platforma ta cechuje się uniwersalnością zastosowań, co pozwala przystosować ją do różnego rodzaju zadań. Wytrzymałe, nowoczesne hydropneumatyczne zawieszenie KTO Rosomak umożliwia łatwe i szybkie przystosowanie pojazdu do jazdy w różnych warunkach terenowych.

Pojazdy bazowe cechują się stosunkowo dużą ładownością, co przekłada się na możliwość zainstalowania na nich wielkokalibrowych systemów uzbrojenia, od działek 30 mm począwszy, a na moździerzach 120 mm skończywszy.

Całość jest również pomyślana tak, by w łatwy sposób można było dostosować poziom ochrony balistycznej do konkretnych wymagań użytkownika.

Rosomak 8x8 XP

KTO Rosomak 8x8 XP to wersja rozwojowa podstawowego modelu KTO Rosomak. Pełnymi garściami czerpie z wielu lat doświadczeń w produkcji i użytkowaniu tych pojazdów w Polsce. Typowa dla Rosomaka duża ładowność i przestronne wnętrze umożliwiają swobodną zabudowę specjalistyczną. Mobilność terenowa pojazdu została poprawiona dzięki połączeniu ulepszonego układu napędowego z silnikiem o mocy 450 kW wraz z Zintegrowanym Systemem Kontroli Trakcji (ITCS).

Rosomak 8x8 XP jest zaprojektowany tak, by uwzględniać wymagania w zakresie emisji promieniowana elektromagnetycznego określone w normie MIL-STD-461F. Parametry pojazdu w tym zakresie zostały potwierdzone badaniami w specjalnej komorze EMC.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

KTO Rosomak wersja bojowa

Filarem wersji bojowej KTO Rosomak jest system wieżowy HITFIST 30 mm. Jest to konstrukcja zaawansowana, uważana za jedną z najlepszych na rynku, aczkolwiek ma swoje wady, problemy i bolączki. Stąd między innymi w Polsce opracowano ZSSW-30. W skład załogi wersji bojowej KTO Rosomak wchodzi dowódca, kierowca, działonowy oraz ośmiu żołnierzy piechoty.

Dzięki sporemu zapasowi mocy silnika, pomimo montażu stosunkowo ciężkiego systemu wieżowego, pojazd cały czas zachowuje wysoką prędkość i dobre właściwości manewrowe nie tylko na drogach utwardzonych, ale również w terenie. Poza dobrą dzielnością terenową KTO Rosomak jest również pojazdem pływającym, a w wersji krajowej może zostać przetransportowany na pokładzie samolotu C-130 Hercules.

W przypadku awarii konstrukcja pojazdu umożliwia szybką i bezproblemową wymianę poszczególnych systemów i układów pojazdu.

Jak już wspomniano, tym, co wyróżnia KTO Rosomak w wersji bojowej, jest wieża HITFIST 30 mm z 30 milimetrowym działkiem BUSHMASTER Mk44. Dodatkowo załoga ma do swojej dyspozycji UKM 2000C kaliber 7,62 mm. Zabudowane na pojeździe uzbrojenie jest sprzężone mechanicznie z celownikiem dzienno-nocnym. Oznacza to, że żołnierze znajdujący się w pojeździe są w stanie prowadzić skuteczny ogień zarówno w dzień, jak i w nocy.

Poza systemami ofensywnymi wieża HITFIST 30 mm to również systemy defensywne. W sytuacji zagrożenia załoga może skorzystać z sześciu wyrzutni granatów dymnych. Poza tym oczywiście jest również możliwość integracji wyrzutni kierowanych pocisków przeciwpancernych.

KTo Rosomak wersja bojowa ISAF

KTO Rosomak wersja bojowa ISAF

KTO Rosomak w wersji bojowej ISAF to odmiana specjalnie dostosowana do zagranicznych misji stabilizacyjnych. Wyróżnikiem Rosomaka w wersji ISAF jest zwiększona ochrona balistyczna osiągnięta dzięki dodatkowym elementom opancerzenia. W związku z terenem, po jakim poruszały się pojazdy, zdecydowano się zdemontować elementy układu pływania, które i tak były nieprzydatne, a zwiększona masa pojazdu była za duża, jak na dopuszczalną do pływania. Dzięki temu udało się poszerzyć zakres wyposażenia oraz zainstalować dodatkowe systemy m.in. Blue Force Tracker, oraz kamery dla załóg znacząco poszerzające świadomość sytuacyjną.

Wspomniane już dodatkowe opancerzenie to jednak nie wszystko. W celu osiągnięcia wyższego poziomu zabezpieczenia przeciwko pociskom RPG-7 Rosomaki ISAF posiadają dziesięć kratownicowych paneli ochronnych.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

KTO Rosomak z obrotnicą

KTO Rosomak z obrotnicą to bazowa wersja pojazdu z dodaną na kadłubie napędzaną elektrycznie obrotnicą. Konstrukcja obrotnicy umożliwia zamontowanie karabinu maszynowego 12,7 mm lub 7,62 mm czy też granatnika 40 mm.

Obrotnica zapewnia osłonę strzelca prowadzącego ogień oraz dodatkowo umożliwia obserwację pola walki. Cel ten osiągnięto poprzez montaż ośmiu szyb pancernych w korpusie obrotnicy. Konstrukcja obrotnicy wykonana jest z płyt pancernych o odporności balistycznej na poziomie 3 wg STANAG 4569.

Rosomak WWO Wilk

WWO Wilk, czyli Wóz Wsparcia Ogniowego Wilk

To jedna z propozycji firmy Rosomak na kolejną wersję rozwojową bazowej platformy KTO Rosomak. Jego głównym zadaniem miałoby być zapewnienie wsparcia innym rodzajom wojsk oraz samodzielne zwalczanie celów naziemnych, powietrznych i nawodnych. Filarem systemu Wilk miałby być system wieżowy CT-CVTM 105 mm.

CT-CVTM 105 mm to dwuosobowa wieża, a zamontowane w niej działo może współpracować z dowolną amunicją NATO 105 mm, w tym z amunicją inteligentną oraz pociskami rakietowymi FALRICK 105. Dzięki wysokiemu kątowi podniesienia działa, który wynosi 42 stopnie, WWO Wilk miałby w teorii możliwość skutecznego operowania również w terenie górzystym i zurbanizowanym.

Dzięki zabudowanej pełnej stabilizacji WWO Wilk mógłby zwalczać cele ruchome również w trakcie jazdy, a maksymalny zasięg prowadzenia ognia podaje się na 5000 metrów. Do obserwacji sytuacji wokół pojazdu zastosowany miał zostać najnowszy system dzienno-nocny pracujący w trybie Hunter-Killer.

Zainstalowany w systemie wieżowym zasobnik amunicyjny posiada automatyczny system ładowania, a z armatą główną sprzężony może być karabin 7,62 mm lub 12,7 mm. Dzięki w pełni cyfrowemu modularnemu systemowi kierowania ogniem WWO Wilk miał mieć możliwość współpracy z dowolnym systemem elektronicznym i optoelektronicznym.

Ostatnim wyróżnikiem Wilka miał być zaawansowany system ochrony załogi, w skład którego miało wejść między innymi dopancerzenie do poziomu 4 STANAG 4569 i system ochrony przed skażeniem.

Ostatecznie jednak Wojsko Polskie nie zdecydowało się na inwestowanie pieniędzy w program WWO Wilk i, jak się wydaje, był to słuszny ruch. Projekt nie znalazł również zainteresowania wśród ewentualnych odbiorców zagranicznych i póki co jest w zawieszeniu.

KTo Rosomak 120 mm RAK

Rosomak jako nośnik moździerza M120 Rak

KTO Rosomak poza wieżą HITFIST jest również nośnikiem dla moździerzy 120 mm. Broń ta jest przeznaczona do rażenia ogniem półpośrednim, pośrednim i na wprost obiektów przeciwnika, takich jak pododdziały zmechanizowane i czołgów szczebla batalionu (kompanii) w różnych rodzajach działań bojowych, czy też elementów fortyfikacyjnych.

M120 Rak może również razić wykryte środki ogniowe szczebla batalionu i brygady, atakować stanowiska dowodzenia i punkty dowódczo-obserwacyjne szczebla batalionu lub kompanii. Rosomak ze 120 mm moździerzem może również okazać się skuteczny przeciwko pododdziałom i środkom rozpoznania oraz walki elektronicznej.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

Jeśli w komorach amunicyjnych załoga przewozi amunicję specjalną, to Rosomak M120 Rak może realizować zadania w zakresie świetlnego i dymnego zabezpieczenia działań, czyli wskazywać cele, stawiać dozory, oświetlać teren, zasłaniać ugrupowania i maskować manewry wojsk własnych. Maksymalny skuteczny zasięg moździerza to 15 kilometrów. Broń ta cechuje się pełną autonomicznością, a na pojeździe zabudowano zintegrowany system łączności, dowodzenia i kierowania ogniem.

Dowódca ma do swojej dyspozycji cyfrową mapę taktyczną obrazującą aktualną sytuację na polu walki. System jest w stanie w sposób automatyczny współpracować z zewnętrznymi systemami dowodzenia i kierowania ogniem klasy C4I. Wieża z moździerzem 120 mm na podwoziu pojazdu Rosomak posiada automatyczny system ładowania, co w sposób znaczący odciąża załogę.

KTO Rosomak-S do przewozu PPK SPIKE

W odmianie KTO Rosomak-S pojazdy posiadają te same parametry, co pojazdy w wersji bazowej, ale są przystosowane do przewozu Przeciwpancernych Pocisków Kierowanych SPIKE LR (PPK SPIKE LR). Rosomak-S zabiera na pokład drużynę przeciwpancerną wyposażoną w dwie wyrzutnie i jednostkę ognia.

Wóz ten zapewnia obsłudze pocisków SPIKE LR komfortowy i w miarę bezpieczny transport w pobliże linii ognia, ale niestety nie oferuje wiele więcej. Można nawet uznać, że w takiej konfiguracji pojazdy te nieco się marnują. Wydaje się bowiem, że wersja do transportu PPK SPIKE powinna posiadać mimo wszystko szerszy zakres możliwości.

Rosomak wóż ewakuacji medycznej

Rosomak jako Wóz ewakuacji medycznej

Podstawą do produkcji Rosomaków w standardzie Wóz Ewakuacji Medycznej (PM2) jest bazowa wersja pojazdu 8x8. Głównym zadaniem wozów w tej konfiguracji jest zbiórka rannych i porażonych z pola walki, udzielanie pierwszej pomocy medycznej obejmującej zarówno tak stosunkowo proste czynności, jak opatrywanie ran i urazów, jak i podtrzymywania podstawowych czynności życiowych.

W celu zapewnienia wyższego komfortu pracy personelu medycznego oraz zwiększenia liczby zabieranych rannych tylna cześć kadłuba pojazdu została podwyższona. Dzięki temu Rosomak wóz ewakuacji medycznej jest w stanie zabrać nawet 3 rannych na noszach.

Załoga Rosomaka w wersji medycznej składa się z dowódcy wozu, podoficera sanitarnego, 2 sanitariuszy oraz kierowcy-mechanika. Dodatkowym wyposażeniem pojazdów jest system POZOR, czyli pojazdowy system obserwacji i poszukiwania rannych. Rosomaki ratownicze mają również zabudowany system GPS, system automatycznego załadunku noszy, specjalistyczny sprzęt medyczny, 3 komplety noszy STANAG 2040 oraz autonomiczny system klimatyzacji i ogrzewania pozwalający opiekować się rannymi w różnych warunkach pogodowych.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

Wóz ewakuacji medycznej ISAF

W porównaniu z podstawową wersją na potrzeby PKW ISAF na pojazdach ewakuacji medycznej wykonano dodatkowe opancerzenie chroniące załogę przed odłamkami, minami, improwizowanymi ładunkami wybuchowymi oraz zwiększające prawdopodobieństwo ochrony przed pociskami kierowanymi. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku wersji bojowej, również wersja medyczna ISAF posiada lekki system osłon stanowiących dodatkowe zabezpieczenie przed pociskami RPG-7.

Wóz dowodzenia KMO 120 mm

Wóz dowodzenia KMO 120 mm stanowi element moździerzowych modułów ogniowych. Dzięki pojazdom tego typu kompanijne moduły ogniowe mogą skuteczniej realizować swoje zadania. Pojazdy tego typu zabezpieczają realizację takich przedsięwzięć jak przygotowanie i kierowanie ogniem, rozwijanie punktów dowodzenia, pozyskiwanie i opracowywanie danych o warunkach strzelania o raz informacji rozpoznawczych, niezbędnych do rażenia obiektów przeciwnika.

Na pojeździe zabudowana jest obrotnica z karabinem 7,62 mm, a także system OBRA wraz z wyrzutnikami granatów dymnych. Producent zdecydował się również na modernizację instalacji elektrycznej. W wozie dowodzenia występuje nowa skrzynia akumulatorowa, agregat prądotwórczy, zespół prostowniczy oraz tablica przyłączy zasilania.

Obsługa do realizacji swych zadań może wykorzystać system nawigacji inercyjnej i satelitarnej Talin 5000. By umożliwić długotrwałe operowanie załodze pojazdu nawet przy niskich temperaturach, maszyna posiada zmodernizowany system ogrzewania z dodatkowym autonomicznym ogrzewaczem.

Wóz dowodzenia posiada również rozbudowany system przeciwpożarowy i przeciwwybuchowy, a wszystko uzupełnia odpowiedni dla wykonywanych zadań system łączności, dowodzenia i kierowania ogniem.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

Wóz rozpoznania ogólnowojskowego na KTO Rosomak

Wóz Rozpoznania Ogólnowojskowego to kolejna ze specjalistycznych wersji proponowana przez konsorcjum Rosomak. Przeznaczony jest do wykonywania zadań przez pododdziały rozpoznawcze. Kluczowym elementem wozów rozpoznania jest zautomatyzowany system rozpoznania pola walki. W jego skład wchodzą takie podsystemy jak: obserwacji, wykrywania czynników zagrożenia, łączności i informatyczny.

Rosomak wóz rozpoznania technicznego

Rosomak WRT - Wóz rozpoznania technicznego

Rosomak WRT to kolejny z pojazdów specjalistycznych, który stanowi element szerszego systemu pojazdów Wojska Polskiego opartych o platformę Rosomak. Jego podstawowym zadaniem jest zabezpieczenie działań pododdziałów bojowych wykorzystujących KTO Rosomak.

W skład załogi Rosomaków WRT wchodzi dowódca, kierowcy, dwóch mechaników oraz dodatkowo do tak ukompletowanej drużyny dołączony może zostać sanitariusz. Specjalistyczna zabudowa pojazdy umożliwia przeprowadzenie diagnostyki, prowadzenie remontów bieżących oraz realizację zadań z obszaru ratownictwa technicznego.

Poza tym pojazdy Rosomak WRT nadal mogą realizować obserwację terenu oraz obronę własną dzięki zabudowaniu zdalnie sterowanego modułu uzbrojenia z karabinem maszynowym 7,62 mm z systemem obserwacji dzienno-nocnej.

Kluczowe dla tej platformy są jednak inne przyrządy, które inżynierom udało się zmieścić na pokładzie pojazdów. Wśród nich w oczy rzuca się zdalnie sterowany wysięgnik o udźwigu 1,3 tony. Poza tym mechanicy mają do swojej dyspozycji wyposażenie diagnostyczne i obsługowe, ewakuacyjne i ratownicze i pokładowy zespół prądotwórczy. Jeśli zajdzie taka potrzeba, to mogą skorzystać również z agregatu spawalniczego i zestawu do szybkich napraw elektrycznych i mechanicznych.

KTO Rosomak nauka jazdy

KTO nauka jazdy

KTO – NJ przeznaczony jest do szkolenia doskonalącego kierowców, którzy ubiegają się o wydanie uprawnień do kierowania transporterami Rosomak. Podobnie jak ma to miejsce w przypadku cywilnych pojazdów szkoleniowych, instruktor ma pełną kontrolę nad tym, co robi kursant. Jego stanowisko umieszczone jest w przedniej części przedziału załogi, w miejscu zabudowy kopuły obserwacyjnej.

Poza możliwością zatrzymania pojazdu instruktor może również kontrolować pole widzenia szkolonego, poprzez zabudowane przyrządy obserwacyjne. Ma też wgląd w kluczowe parametry eksploatacyjne pojazdu po to, by móc natychmiast zareagować, zanim dojdzie do jakiejkolwiek awarii.

Poza instruktorem i kursantem w pojeździe może również przebywać dodatkowych dwóch kursantów.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

KTO 6x6

To kolejna z wersji rozwojowych proponowanych przez spółkę Rosomak. Z wyglądu bardzo przypomina model Patria 6x6. Poza mniejszą od standardowych Rosomaków liczbą kół jezdnych przekonstruowany jest również przedział kierowcy, do którego można teraz dostać się przez drzwi znajdujące się na obu burtach kadłuba.

Pozbycie się jednej z osi oraz skrócenie kadłuba spowodowało spadek masy pojazdu (DMC mniejsza o 10 ton), a zachowanie napędu z klasycznych KTO Rosomak znacząco podniosła mobilność maszyny w terenie. Podobnie jak starszy brat Rosomak 6x6 również jest przystosowany do pływania.

KTO Rosomak z ZSSW-30

Jak okazało się w trakcie eksploatacji, wieże HITFIST miały i nadal mają swoje problemy i w związku z tym w Polsce rozpoczęto prace nad rodzimą wieżą z armatą 30 mm. Tak powstał ZSSW-30, czyli Zdalnie Sterowany System Wieżowy ZSSW-30. System ten jest uzbrojony w armatę 30 mm Bushmaster Mk 44/S, karabin maszynowy 7,62 mm oraz podwójną wyrzutnię ppk SPIKE-LR. Jak czytamy na stronie producenta, Zdalnie Sterowany System Wieżowy przeznaczony jest do zwalczania, niszczenia lub obezwładniania w różnych warunkach klimatycznych, niezależnie od pory doby, celów lekko i silnie opancerzonych oraz innych obiektów przeciwnika, w tym jego infrastruktury oraz do wsparcia ogniowego pododdziałów w czasie prowadzenia działań bojowych.

ZSSW-30 cechuje się dwuosiową stabilizacją uzbrojenia podstawowego i karabinu. Również urządzenia obserwacyjne dowódcy i operatora uzbrojenia są dwuosiowo niezależnie stabilizowane. W razie awarii podstawowych urządzeń obserwacyjnych załoga dysponuje systemem awaryjnym wraz z peryskopem szerokokątnym. ZSSW-30 umożliwia funkcjonowanie KTO Rosomak w trybie Hunter-Killer i Killer-Killer.

O bezpieczeństwo załogi dba system wykrywania opromieniowania laserowego OBRA-3 SSP-1 zintegrowany z 8 wyrzutniami granatów dymnych. Komunikacja wewnętrzna realizowana jest przez system FONET, a zainstalowane działko i systemy wspomagające umożliwiają korzystanie z amunicji programowalnej.

W ramach pierwszej umowy na produkcję seryjną zamówiono 70 sztuk systemów wieżowych ZSSW-30, które będą zintegrowane z KTO Rosomak. W sumie zakłada się dostawę 341 modułów tego typu. Poza Rosomakami ZSSW-30 trafi również najpewniej na wyposażenie będących cały czas w fazie projektowania pojazdów Borsuk.

KTO Rosomak wersja bojowa

Co dalej z KTO Rosomak?

W jednym z poprzednich akapitów wspominaliśmy już o MLU. Nasze Rosomaki właśnie zbliżają się do połowy zakładanego czasu służby i też zaczynają powoli trącić przysłowiową myszką. Nie są oczywiście takim antykiem jak BWP-1, ale pewne odświeżenie i dostosowanie do współczesnych standardów z pewnością by się im przydało.

Można powiedzieć, że proces ten dzieje się cały czas, gdyż bazowa fińska konstrukcja otrzymała już setki polskich poprawek, ale pomimo sporego potencjału, jaki jeszcze drzemie w tym pojeździe, mimo wszystko okazał się on chyba ślepą uliczką. Mamy związane ręce przy eksporcie, a pozyskanie kolejnych sztuk pod szybkie wprowadzenie ZSSW-30 jest obecnie niemożliwe, co praktycznie wymusza na Polsce lawirowanie pośród już posiadanej liczby wozów i przesuwanie ich pod konkretne zabudowy.

W związku z tym wydaje się, że kolejnym krokiem dla Polski powinno być stworzenie od podstaw pojazdu, do którego będziemy mieli pełnię praw i takim właśnie projektem jest Borsuk. W kontekście niedawnych masowych zakupów poczynionych w Korei Południowej przyszłość tego pojazdu nie jest już jednak taka pewna.

Konstrukcja KTO Rosomak. Opis

Można powiedzieć, że konstrukcja KTO Rosomak przypomina nieco ciężarówki. Mamy więc wzdłużną ramę, do której mocowane jest zawieszenie oraz układ napędowy, który stanowi tzw. power pack. Dostawcą silników jest szwedzka Scania, która zapewnia motory Scania DI 12 56A03PE, czyli turbodoładowane diesle. Moc tego silnika podawana jest na 400 KM, ale chwilowo można z niego wycisnąć nawet 490 KM. Za płynną transmisję dość sporej liczby koni mechanicznych na koła odpowiada kolejny potentat na rynku, czyli niemiecki ZF. Skrzynia montowana w Rosomakach posiada 7 biegów do przodu oraz jeden bieg do tyłu. Według dostępnych danych jest to jeden z modeli 7HP, czyli dobrze znany pasjonatom pojazdów osobowych.

Wszystkie osiem kół jest napędowych, a dzięki specjalnym wkładkom możliwa jest jazda nawet po przestrzeleniu opony. W celu poprawy trakcji podczas jazdy w trudnym terenie dzięki centralnemu mechanizmowi pompowania kół możliwe jest płynne dostosowanie ciśnienia w ogumieniu. Poza niezależnym napędem każde z kół posiada niezależne zawieszenie o skoku 450 mm.

Dzielność terenową zapewnia nie tylko napęd 8x8 i mocny silnik, ale również zintegrowana wyciągarka, z której można korzystać zarówno z przodu, jak i z tyłu pojazdu. KTO Rosomak może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60%, a dopuszczalny przechył boczny to 35 stopni.

Pomimo swoich rozmiarów KTO Rosomak cechuje się przyzwoitym promieniem skrętu wynoszącym 12 metrów. Pojazd może również pokonywać brody o głębokości 1,5 oraz jest w stanie przedrzeć się przez rów o głębokości do 2,1 m.

KTO Rosomak są pojazdami opancerzonymi, a stal jaka jest wykorzystywana do ich budowy to Armstal 450 i Armstal 500.

Podstawowe dane KTO Rosomak w wersji bazowej

  • Długość: 7,8 m
  • Szerokość: 2,8 m
  • Wysokość: 2,8 m
  • Masa pojazdu: 16000 do 26000 kg
  • Prędkość maksymalna: do 100 km/h
  • Prędkość maksymalna pływania: 10 km/h
  • Zasięg operacyjny: 500-700 km
  • Źródła:

  • https://www.rosomaksa.pl/
  • https://bumar.gliwice.pl/strefa-militarna/o/wieza-bojowa-hitfist-do-kto-rosomak
  • http://polska-zbrojna.pl/home/articleshow/36682?t=Modernizacja-Rosomakow
  • https://lubawa.com.pl/pl/kamuflaz-i-pozoracja/makiety-pneumatyczne/makieta-pneumatyczna-kto-rosomak
  • https://bibliotekanauki.pl/articles/348267.pdf
  • http://amz.pl/pojazdy-wojskowe/opancerzone/rosomak-wem/
  • https://www.nik.gov.pl/kontrole/wyniki-kontroli-nik/pobierz,lka~p_18_017_201809030946211535967981~id0~01,typ,kj.pdf

  • Wszystkie zdjęcia: Rosomak SA


    Krzsztof Kuska autor combat.pl

    Krzysztof Kuska

    Od małego bardziej lubił Q niż Bonda. Jak dorósł nic się nie zmieniło. Tylko zabawki podrożały...


    napisz do nas