1 lipca Polska podpisała umowę na zakup 32 śmigłowców Leonardo AW149, które trafią na wyposażenie sił lądowych. To już drugi zakup maszyn z firmy Leonardo po tym, jak dla Marynarki Wojennej RP nabyto maszyny AW101.

AW149 Leonardo

Warto podkreślić, że włoski potentat sektora zbrojeniowego ma swoje zakłady również w Polsce i w produkcji śmigłowców jedną z kluczowych ról (montaż końcowy) odgrywać będzie filia Leonardo w Świdniku. To właśnie tam, w siedzibie PZL Świdnik, podpisana została umowa, która poza helikopterami obejmuje również pakiet logistyczny. W jego skład wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz niezbędny sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Dodatkowo Leonardo zabezpieczy również cały proces szkolenia, dostarczając zestaw zaawansowanych symulatorów i odpowiedniego wyposażenia, jak i zapewniając szkolenie pilotów i personelu technicznego.

Pierwsze AW149 już w 2023 roku

Według zapewnień Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka, pierwsze maszyny AW149 mają trafić do Wojsk Lądowych już w przyszłym roku. Według słów ministra głównym zadaniem śmigłowców ma być transport żołnierzy i wsparcie z powietrze, takie jak operacje ewakuacyjne i poszukiwawcze. Na tym jednak nie koniec. Zgodnie z deklaracjami maszyny mają również przenosić szeroką gamę uzbrojenia, włącznie z pociskami przeciwpancernymi.

Umowa warta jest 8 miliardów 250 milionów złotych, a realizacja dostaw zaplanowana jest na lata 2023-2029. Z informacji podanych przez MON wynika, że zamówiony pakiet wyposażenia obejmuje również systemy obserwacyjne i systemy samoobrony, uzbrojenie strzeleckie oraz kierowane i niekierowane pociski rakietowe. W zależności od konfiguracji uzbrojenie będzie mogło być instalowane w kabinie lub na zewnętrznych punktach podwieszeń.

AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów w dzień i w nocy (Visual Flight Rules/Instrumental Flight Rules - VFR/IFR i Night Vision Conditions - NVC). Maksymalna masa startowa: 8300 kg (możliwe zwiększenie do 8600 kg). Prędkość maksymalna śmigłowca: 313 km/h, przelotowa: 287 km/h. Maksymalny zasięg: 958 km, maksymalna długość lotu: 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota.

AW149 to śmigłowcowy powiem nowoczesności

Maszyny AW149 należą do nowoczesnych konstrukcji. Oblot helikoptera miał miejsce w 2009 roku, a wojskowy certyfikat typu śmigłowiec uzyskała we Włoszech w roku 2014. Póki co maszyny nie zyskały szerokiego grona odbiorców. 24 sztuki zamówił Egipt, a 6 maszyn trafiło do Tajlandii. Polskie zamówienie jest zatem największym z dotychczasowych.

W porównaniu z innymi maszynami AW149 mają charakteryzować się łatwiejszą obsługą dzięki prostemu dostępowi do kluczowych elementów śmigłowca. Dodatkową zaletą maszyn ma być program przeglądów realizowany według cywilnych standardów, a kluczowe komponenty maszyn mają charakteryzować się wydłużonym czasem eksploatacji.

Podpisanie umowy na zakup maszyn AW149 kończy ciągnącą się od bardzo wielu lat polską epopeję związaną z modernizacją naszego śmigłowcowego parku maszynowego. Według pierwotnych planów przetargowych wynikających z konkursu rozstrzygniętego jeszcze w roku 2015, w roku 2022 mieliśmy mieć już zakończone dostawy nowych helikopterów, ale ostatecznie Polska zrezygnowała z zakupu maszyn Airbus H225M Caracal. Zakup maszyn AW149 realizowany jest w ramach programu o kryptonimie Perkoz.

Czytaj także:

  •  Su-25

  •  Nowy czołg US Army

Źródło:

  •  https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/32-nowoczesnych-smiglowcow-aw149-dla-lotnictwa-wojsk-ladowych

Zdjęcie:

  •  PZL Świdnik


Krzsztof Kuska autor combat.pl

Krzysztof Kuska

Od małego bardziej lubił Q niż Bonda. Jak dorósł nic się nie zmieniło. Tylko zabawki podrożały...


napisz do nas