1 lipca Polska podpisała umowę na zakup 32 śmigłowców Leonardo AW149, które trafią na wyposażenie sił lądowych. To już drugi zakup maszyn z firmy Leonardo po tym, jak dla Marynarki Wojennej RP nabyto maszyny AW101.

AW149 Leonardo

Warto podkreślić, że włoski potentat sektora zbrojeniowego ma swoje zakłady również w Polsce i w produkcji śmigłowców jedną z kluczowych ról (montaż końcowy) odgrywać będzie filia Leonardo w Świdniku. To właśnie tam, w siedzibie PZL Świdnik, podpisana została umowa, która poza helikopterami obejmuje również pakiet logistyczny. W jego skład wchodzi zapas części zamiennych i eksploatacyjnych oraz niezbędny sprzęt na potrzeby obsługi naziemnej śmigłowców. Dodatkowo Leonardo zabezpieczy również cały proces szkolenia, dostarczając zestaw zaawansowanych symulatorów i odpowiedniego wyposażenia, jak i zapewniając szkolenie pilotów i personelu technicznego.

Pierwsze AW149 już w 2023 roku

Według zapewnień Ministra Obrony Narodowej Mariusza Błaszczaka, pierwsze maszyny AW149 mają trafić do Wojsk Lądowych już w przyszłym roku. Według słów ministra głównym zadaniem śmigłowców ma być transport żołnierzy i wsparcie z powietrze, takie jak operacje ewakuacyjne i poszukiwawcze. Na tym jednak nie koniec. Zgodnie z deklaracjami maszyny mają również przenosić szeroką gamę uzbrojenia, włącznie z pociskami przeciwpancernymi.

Umowa warta jest 8 miliardów 250 milionów złotych, a realizacja dostaw zaplanowana jest na lata 2023-2029. Z informacji podanych przez MON wynika, że zamówiony pakiet wyposażenia obejmuje również systemy obserwacyjne i systemy samoobrony, uzbrojenie strzeleckie oraz kierowane i niekierowane pociski rakietowe. W zależności od konfiguracji uzbrojenie będzie mogło być instalowane w kabinie lub na zewnętrznych punktach podwieszeń.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

AW149 to wielozadaniowy śmigłowiec wojskowy zdolny do realizacji lotów w dzień i w nocy (Visual Flight Rules/Instrumental Flight Rules - VFR/IFR i Night Vision Conditions - NVC). Maksymalna masa startowa: 8300 kg (możliwe zwiększenie do 8600 kg). Prędkość maksymalna śmigłowca: 313 km/h, przelotowa: 287 km/h. Maksymalny zasięg: 958 km, maksymalna długość lotu: 4 godz. i 55 minut. AW149 może zabrać na pokład 19 pasażerów. Załogę stanowią 2 osoby, ale podstawowe zadania mogą być realizowane przez jednego pilota.

AW149 to śmigłowcowy powiem nowoczesności

Maszyny AW149 należą do nowoczesnych konstrukcji. Oblot helikoptera miał miejsce w 2009 roku, a wojskowy certyfikat typu śmigłowiec uzyskała we Włoszech w roku 2014. Póki co maszyny nie zyskały szerokiego grona odbiorców. 24 sztuki zamówił Egipt, a 6 maszyn trafiło do Tajlandii. Polskie zamówienie jest zatem największym z dotychczasowych.

W porównaniu z innymi maszynami AW149 mają charakteryzować się łatwiejszą obsługą dzięki prostemu dostępowi do kluczowych elementów śmigłowca. Dodatkową zaletą maszyn ma być program przeglądów realizowany według cywilnych standardów, a kluczowe komponenty maszyn mają charakteryzować się wydłużonym czasem eksploatacji.

Nie możemy odnaleźć pasujących produktów do zaznaczenia.

Podpisanie umowy na zakup maszyn AW149 kończy ciągnącą się od bardzo wielu lat polską epopeję związaną z modernizacją naszego śmigłowcowego parku maszynowego. Według pierwotnych planów przetargowych wynikających z konkursu rozstrzygniętego jeszcze w roku 2015, w roku 2022 mieliśmy mieć już zakończone dostawy nowych helikopterów, ale ostatecznie Polska zrezygnowała z zakupu maszyn Airbus H225M Caracal. Zakup maszyn AW149 realizowany jest w ramach programu o kryptonimie Perkoz.

Czytaj także:

  •  Su-25

  •  Nowy czołg US Army

Źródło:

  •  https://www.gov.pl/web/obrona-narodowa/32-nowoczesnych-smiglowcow-aw149-dla-lotnictwa-wojsk-ladowych

Zdjęcie:

  •  PZL Świdnik


Krzsztof Kuska autor combat.pl

Krzysztof Kuska

Od małego bardziej lubił Q niż Bonda. Jak dorósł nic się nie zmieniło. Tylko zabawki podrożały...


napisz do nas